Önerilerin Toplanması ve Görüşlerim
Merhaba;
Epey bir ara verdik sanırım. Bu akşam elimden geldiğince buraya kadarki önerileri kendime göre süzgeçten geçirerek toparlamaya ve sizlere sunmaya çalışacağım. Aslında ben de diğer arkadaşlarım gibi –özellikle öğretmenlerimizden- daha çok öneri ve görüş gelsin isterdim ama olmadı. (Neredeyse 3 haftadır da bekliyoruz). Bu da demektir ki; elimizdekilerle, buraya önerilerini yazan arkadaşların mesajlarıyla, kendi görüşlerimizle ve kendi bilgilerimizle idare edip bir şeyler yapmaya çalışacağız. (Sayın Taruz’un tasarımını gördükten sonra bu projenin bir an önce bitmesi için ben de sabırsızlanmaya başladım).
Aslında incelediğim birkaç kütüphane programına göre bizim yapacağımız daha kolay anlaşılır ve tasarım açısından zengin bir program olacak gibime geliyor. Bu projeye imza atacak kişiler de işinin uzmanı insanlar olduğuna göre, şimdilik bu önerilere göre (kabul görüp onaylandıktan sonra elbette) projeyi oluşturup, daha sonra ihtiyaçlara göre daha da geliştirilebilir diye düşünüyorum.
Sayın yeni54’ün bana yazdığı bir mesajdan (“özellikle okullara nasıl uyarlarız”ı düşünün diye yazmıştı) anladığım kadarıyla bu projenin daha çok okullarda kullanılması ama kütüphanelere de hitap etmesi gerektiği sonucunu çıkardım. Herhalde çalışmalar da bu yönde olacak.
Her neyse lafı fazla uzatmadan önerileri maddeler halinde sıralamaya geçeyim. Zaten fazla yok.
Benim önerim ve görüşüm şöyle: Bu önerileri değerlendirip, bir veya iki hafta içerisinde kesinleştirelim ve çalışma başlasın. Ben buraya topladığım önerilerin altına kendi görüşlerimi de yazdım. Sizlere kolaylık olması bakımından önerileri oylamak ve görüşlerimizi yazabilmek için öneriler sayfasını eklenti olarak da koyuyorum. Eğer herkes bu eklentiyi indirip, her önerinin altına kendi görüşünü yazar ve tekrar foruma eklerse –herkes öneriler konusunda birbirinin görüşünü göreceğinden- daha kolay ve hızlı olur diye düşünüyorum. Buna göre de her öneri ve fikir hakkındaki genel kanı belirmiş ve işimiz kolaylaşmış olur. (Aslında bazı konularda genel bir kanaat ve eğilim de oluştu ancak ben yine de öneri derlemesini yaparken –size gereksiz bile görünse- hiçbir ayrıntıyı atlamadan hepsini toplamaya çalıştım)…
Eklenti olarak gönderdiğim word belgesinde her önerinin altına “GÖRÜŞÜM” diye bir bölüm koyup, kendi görüşlerimi yazdım. Eğer siz de öneriler hakkında görüşlerinizi bildirmek isterseniz benim görüşlerimi silip kendi görüşlerinizi buraya yazabilir ve sonra foruma ekleyebilirsiniz.
Hatalarım için şimdiden özür diliyorum.
Saygılarımla…
_____________________________________________
KİTAPLIK PROGRAMI HAKKINDA ÖNERİLER VE GÖRÜŞLERİM
1) “Her ihtiyaca cevap verecek şekilde olması için gerekenleri sıralayın.”
(yeni54)
(Her ihtiyaca cevap verilebilmesinin sağlanması önerisi)
GÖRÜŞÜM: Bu konu zaten açıklığa kavuştu kanaatindeyim. Hepimiz elimizden geldiğince her ihtiyaca cevap vermesi için öneriler getirdik.
----------
2) “Özellikle okullara nasıl uyarlarız ı düşünün.”
(yeni54)
(Özellikle okullarda kullanılabilmesi önerisi)
GÖRÜŞÜM: Bu konuda da sanıyorum hem kütüphaneler hem de okullarda kullanılabilmesi konusunda fikir birliği var.
----------
3) “Öncelikle kullanıcı rahat olmalı; ekleme,silme,güncelleme ve veri gözlemleme konularında bilhassa.. Revizyon gerekiyor açıkçası…”
(beab05)
a) (Kullanıcının programı kullanırken rahat olması)
b) (Rahatça ekleme yapabilmesi)
c) (Rahatça silme yapabilmesi)
d) (Rahatça güncelleme yapabilmesi)
e) (Rahatça veri gözlemleme yapabilmesi) önerileri.
GÖRÜŞÜM: Kesinlikle katılıyorum. Programı kullanırken, bilgisayar kullanımına en uzak kişi bile rahatça ve kolaylıkla kullanabilmeli.
----------
4) “Mesela okullar vb. yerler içinde kullanılması düşününülürse bence birde okuyucular tablosu olması gerekir… Hangi kitap ne kadar okundu, en çok hangi yazar tercih ediliyor gibi sorulara yanıt bulmak için de bu gerekli sanırım…”
(Taruz)
(Okuyucular tablosu olması ve hangi kitabın ne kadar okunduğu, en çok hangi yazarın tercih edildiği gibi istatistik verilere yanıt verilebilmesi önerisi)
GÖRÜŞÜM: Katılıyorum. Her türlü istatistiğe yanıt alınabilecek bir program olmalı bence.
----------
5) “farklı renkler olayını iyi düşünmüşsünüz. Ancak bu da kitapturleri olayı gibi olmuş. Her farklı renk için farklı program oluşturmak gerekiyor.” (yeni54).
“Nedense renk olayına taktım ben ve hiç aklıma bile gelmeyen bir yöntemle ilgilisine arşivlik bir renk değiştirme olayına girdim.. Artık çok fazla renk özgürlüğünüz var, kodlarda oynama yapılarak random yani rastgele değiştirmesi önlenebilir ama o zaman da değişken atama gerekir…” (beab05)
“Access'de epeydir bir uygulamayı açtığımda bu kadar heycanlanmamıştım.. Mükemmel...“
(Taruz) (beab05’in renk değiştirme uygulaması için söylediği sözlerden)
(Kullanıcıların butonlar yardımıyla formda istediği renkleri seçebilme özgürlüğünün olması önerisi) (Bu konuda zaten beab05 çok güzel çalışmalara başlamış bile).
GÖRÜŞÜM: Program renklerinin kullanıcı tarafından seçilebilmesi çok güzel. Ancak naçizane bir fikrim var bu konuda: Eğer yapılabilirse, ana renkler yanında renklerin tonunu seçebilme imkânı da olur mu? Bu harika örneği yapan Sayın beab05, bunu da yapabilir gibi geliyor bana.
----------
6) “Bu arada media player denetimindeki sesin nerden geldiğini anlamam çok uzun sürdü. İş yerinde ses kapalıydı. Evde arandım sesin kaynağı için Kendi yolladığımda kaldırdım…”
(beab05)
(Programın açılışındaki müziğin kaldırılması önerisi)
GÖRÜŞÜM: Sayın Taruz, programın açılışına bir buton koyarak bu işi çözdü zaten. İsteyen müziği kapatabilir. Ama müzik tamamen kalkabilir de. Bu konuda çekimserim.
----------
7) “Çok kitabı olanlar için sanırım yerini bulmak zor olur. Kitabın kütüphanedeki yerinin sabit olduğunu varsayarsak, kitap girişi yaparken bir de raftaki yerini belli edecek bir alan olması kolaylık sağlayabilir sanki... Tabi bu durumda raflarında isimlendirilmiş veya numaralandırılmış gerek…”
(Taruz)
(Kitapların kitaplıktaki yerini belli edecek bir alan olması ve buna göre bir anlayış geliştirilmesi önerisi).
GÖRÜŞÜM: Aslında başta bu görüşe karşıyken şimdi katılıyorum. Aşağıda bir öneride daha var bu konu. Kitapların rafdaki düzeniyle program uyumlu olmalı gibi geliyor bana da. Ancak hâlâ, kitaplığa kitap eklendikçe kitapların kitaplıktaki yerinin sabit kalmayacağına dair endişelerim var.
----------
8) “Giriş için öncelikle güvenlik açısından ,art niyetli kişilerin girmesini önlemek ve kullanıcı kontrolü açısından şifre ile girilmesi gerekir.”
(celoy)
(Projenin güvenliğine önem verilmesi ve şifreyle girilmesi önerisi).
GÖRÜŞÜM: Katılıyorum güvenli bir uygulama olmalı ve şifre mutlaka olmalı.
----------
9) Bir kütüphaneci gibi düşünmek lazım neler yapıyorlar sıkıntıları nelerdir..
(beab05)
(Bir kütüphaneci gibi düşünebilme önerisi)
GÖRÜŞÜM: Bu konuda çok fikrimiz olmamasına rağmen bu çalışma için yaptığımız önerilerle bir şeyler öğrendik gibi geliyor bana. Ama bir “okuyucu” gibi düşünmediğimizi kimse söyleyemez.
Aslında bir kütüphaneci de biraz okuyucuları düşünüyordur sanırım.
----------
10)
K: Kütüphaneci
O: Okuyucu
O- Merhaba, xx isimli kitabı almak istiyorum
K (1)- ( Açıyor programı) Üzügünüm ama o kitabın 3 ü de verilmiş.( dolayısıyla birden fazla olabilir aynı kitap)
K (2)- Bir dakika, kitap tarih kitaplarının bulunduğu 3. rafta ordan alayım.Çok şanslısınız diğer ikisi henüz dönmemiş ama bu daha 1 gün önce geri verildi. ( Kitap hakkında tüm bilgiler görülüyor. Türüne göre, ismine göre, yazarına göre çok basit filtrelerle)
(beab05)
(Bir kitabın birden fazla olması ihtimaline binaen, buna uygun ve kitabın kronolojisini takip edebilecek bir yapı oluşturulması önerisi)
GÖRÜŞÜM: Katılıyorum. Bu aynı zamanda raf düzeniyle de ilgili.
----------
11)
K (1) - İsminiz lütfen, daha önce kaydınız yapılmamış ve diğer bilgileriniz( q,w,z,v,b)..(Yeni bir kayıt ama bölgeye göre okula göre vs. gruplandırılmış bilgilerle edilmeli)
K( 2) - İsminiz lütfen, kayıtlısınız siz evet daha önce de 12 kitap almışsınız ufak gecikmeler yapmışsınız iade konusunda.. Sanırım tarih kitaplarına meraklısınız 7 tanesi bu konuda..
O - Adresim değişti bu arada günceller misiniz?
K -(2-a) - Tabii söyleyin lütfen..
(beab05)
(Kitap alan kişilerin bütün kayıtlarının tutulabileceği ve bu kişilerin kitap olaylarını kolaylıkla izleyebileceğimiz bir yapı oluşturulması önerisi)
GÖRÜŞÜM: Katılıyorum. Kişiler ve kişilerin kitap olayları izlenebilmeli.
----------
12) 1- Dönmesi geciken kitaplar.. ( Kişilere oto-mail oluşturulabilir)
(beab05)
(Tarihe göre dönmesi gereken kitapların takip edilebileceği, bu kitapların kimde olduğunun görülebileceği ve geciken kitaplar için kişilere toplu-otomatik e-posta gönderilebileceği sorgu ve yapıların oluşturulması önerisi)
GÖRÜŞÜM: Katılıyorum.
----------
13) 2- En çok okunan tür, yazar, kitap adı..
(beab05)
(Kitap ve kişilerle ilgili her tür istatistiğin tutulabilmesini sağlayacak sorguların oluşturulması önerisi)
GÖRÜŞÜM: Katılıyorum.
----------
14) 3- Kitap yerleşim düzeni..
(beab05)
(Kitaplıktaki kitaplarla programın uyumlu olması ve raf düzenine göre programdan kitapları takip edebilme önerisi) (Bu konuyu Sayın Taruz da gündeme getirmişti)
GÖRÜŞÜM: Yukarıda 7. öneri başlığı altında bu konuda görüşümü açıkladım. Bazı çekincelerim olmakla beraber katılıyorum.
----------
15) 4- Okuyucularla ilgili tüm verilere kolayca ulaşabilme..
(beab05)
(Okuyucuların tüm verilerinin, kayıtlarının, kitap hareketlerinin kolayca ulaşılabilecek bir düzende tutulabilmesi önerisi) (Bu konuyla ilgili yukarda satır aralarında öneriler vardı ancak önemine binaen tekrar ve genel bir öneri başlığı altında tekrar yazmak istedim)
GÖRÜŞÜM: Katılıyorum.
----------
16) Öncelikle tutulacak olan verileri tespit etmemiz gerekiyor. Başlangıç olarak küçük bir çalışma yaptım. Bunu incelerseniz nekadar esnek olduğunu görürsünüz. Ödünç alanlar öğrenci de olabilir, öğretmen de olabilir, veli de olabilir. Ödünç alanların türüne göre tabloları çoğaltabiliriz.
Bu işin temeli önce sağlam bir tablo yapısı ve sağlıklı bir ilişkilendirme oluşturmak.
(modalı)
(Programın esnek bir yapısı olması gerektiği, tabloların –gerektiğinde çoğaltılabilecek şekilde- sağlam bir yapıya ve sağlıklı bir ilişkilendirmeye sahip olması gerektiği önerisi)
GÖRÜŞÜM: Sayın modalı ne der de ben katılmam? Ama bu iş, uzmanların üstesinden gelebileceği bir iş. Ben ancak, yapılan çalışmalara hayran hayran bakabilirim.
----------
17) Şimdi; uygulamada bir de "KİTAP BAĞIŞLAYANLAR" veya "KİTAP VERENLER" gibi bir tablo olsa ve bu tablo aynı zamanda "OKUYUCULAR" ya da "KİTAP ALANLAR" ismiyle anılabilecek tablolarla ilişki kursa bu sayede, kitaplığa kimlerin kitap verdiğini, ne zaman verdiğini, hangi okuyucunun ne kadar kitap verdiğini v.s. gibi verileri de görme imkânımız olur diye düşünüyorum...
(gitarisyen)
(Hem bireysel hem de istatistiksel bağlamda kitaplığa kitap veren ya da bağışlayanların tek tek veya toplu olarak kayıtlarının tutulması ve hangi kitapları verdiklerinin görülebilmesi önerisi)
GÖRÜŞÜM: Katılıyorum. (Ne de olsa kendi önerim)
----------
18) aslinda barkod sistemine benzer bir numaralama sistemide kullanilabilir. (dev arsivleri olan okullar icin olabilir) yani kaydet dedikten sonra bu kayitlarin numaralarini yazicidan cikti alabilmeliyiz.
ayrica kucuk bir onerim var. tabi kayda deger bulunur mu sizin takdirinize sunuyorum. kitap listesi raporunu gor dedigimizde yazarin ulkesini gosteriyor. aslinda bu pek onemli degil. onun yerine sayfa sayisi yazsa daha bilgilendirici olur diye dusunuyorum. kolay gelsin.
(alper198)
a) (Barkod sisteminin uygulanabilmesi, –yanlış anlamadıysam- bu uygulama sonucunda yazıcıdan etiket bastırarak kitapların numaralandırılması önerisi)
b) (Tüm kitapların liste halinde raporu alınırken özellikle sayfa sayısının raporda gösterilmesi önerisi)
GÖRÜŞÜM: Katılıyorum. Aşağıda 19. öneri başlığı altında da bu etiket konusuna değindim.
----------
19) Bilge v2 programı kullanan herkes için, istediği öğelere bağlı olarak istediği biçimde etiket, demirbaş defteri, kart, liste, sonuç vb. çıktı öğelerini düzenleyip bastırma, grafik, kaydetme, diskete alma gibi özellikleri bulunmaktadır.
(blues79)
(Programdan isteğe bağlı olarak akla gelebilecek her türlü etiket, demirbaş defteri, kart, liste v.b. gibi öğelerin düzenlenerek bastırılabilmesi, grafik, kaydetme, diskete alma gibi özelliklerin bulunması önerisi)
GÖRÜŞÜM: Katılıyorum. Özellikle, okuyuculara tanıtım kartı verme veya kitapların kapağına ya da içine kitap bilgilerini yapıştırabilmek bakımından kişi veya kitapları tanıtıcı bir etiket uygulaması iyi olur diye düşünüyorum.
----------/----------
Evet arkadaşlar; top sizde artık. Bu öneriler hakkında buraya veya eklediğim word belgesine görüşlerinizi yazar ve buraya eklerseniz sevinirim. Hem bu şekilde karar vermemiz de kolay olur. Önerileri ve yapılacakları kesinleştirip, artık Access üzerinde çalışmaları da başlatırız sanırım.
Saygılarımla...